Semiotyka produktu na UŁ – jak trafić do klienta analizując jego doświadczenia

Semiotyka w marketingu to analizowanie otoczenia kulturowego, w którym funkcjonują marki i ich konsumenci. Wnioski z takiej analizy są kluczowe w tworzeniu strategii komunikacji produktu z klientem oraz strategii marketingowych dla firm. Na Uniwersytecie Łódzkim zajęcia z semiotyki produktu prowadzi na Wydziale Filologicznym dr Tomasz Ciesielski.

dr Tomasz Ciesielski i jego studenciDr Tomasz Ciesielski ze swymi studentkami i studentami.

Nazwa przedmiotu brzmi może nieprzystępnie, ale, skrótowo rzecz ujmując, pracujemy nad tym jak łączyć doświadczenia klientów nie tylko z naszą ofertą, ale też jej komunikacją  

–  tłumaczy dr Tomasz Ciesielski, asystent w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ

Czym zajmują się osoby studiujące podczas zajęć z semiotyki produktu? Podczas przedostatnich w semestrze letnim zajęć zebrali na przykład wspólnie kilka wniosków z kursu prowadzonego przez dra Ciesielskiego: 

  • Jeśli zrozumiemy, jak klienci postrzegają relacje ze swoimi potrzebami, to będziemy wiedzieć jak opowiadać o naszej ofercie. Czy nasza firma powinna przyjmować rolę przyjaciela w podróży, brakującego elementu w strukturze ich sukcesu, a może poduszki bezpieczeństwa? 
  • Posłużenie się dobrą metaforą poznawczą czyni produkt przeźroczystym. Jest on po prostu oczywistą częścią doświadczenia, tak jak zadbanie o prowiant w długiej podróży jest oczywistością. Klient wie po co i kiedy będzie chciał po niego sięgać! 
  • Dobre zmapowanie metafor i protypów pojęć, którymi posługują się klienci sprawia, że zarówno projektowanie komunikacji jak i obsługi klienta stają się znacznie łatwiejsze. Kluczowe punkty styku i ich znaczenie ujawniają się same i to z perspektywy klienta, a nie naszych procesów. 
  • Możemy lepiej zrozumieć emocje klienta, a nawet je modelować, jeśli zbudujemy dla niego spójne doświadczenie, dla którego ma już w swoim życiu pozytywny odpowiednik. 
  • Nawet niszowy lub innowacyjny produkt zaczyna lepiej siedzieć w życiu odbiorców, gdy zlokalizujemy go dobrze w metaforze pojęciowej. 

Dla niektórych to może oczywistości, ale prowadzący zajęcia z semiotyki produktu czerpie ogromną satysfakcję z biegłości, z jaką osoby studiujące potrafią po tym kursie wykorzystać przekazywaną wiedzę: 

Niesamowitą radość daje mi moment, gdy po kilku spotkaniach studentki/studenci już tak gładko posługują się narzędziami jakie dostali, że wyprzedzają nawet moje pytania. Życzę wszystkim pracującym szkoleniowo/trenersko takich przeżyć, to naprawdę ładuje! 

–  napisał na swoim profilu na LinkedIn dr Ciesielski. 

Dr Tomasz Ciesielski – performer, choreograf i badacz tańca. Absolwent choreografii na Akademii Muzycznej w Łodzi i doktorant na kulturoznawstwie w Uniwersytecie Łódzkim. W pracy łączy strategie choreograficzne i improwizacyjne z dyskursami i metodami naukowymi. Twórca prezentowanych na arenie międzynarodowej performansów, midzy innymi: Sense-action, Koszty kwalifikowane / Taniec, moja miłość, Idylluzja, Karaoke, Odyseja. Od 2017 realizuje projekt badawczy (Preludium, NCN) dotyczący uwagi i percepcji tancerzy, autor książki Taneczny umysł. Teatr ruchu i taca w perspektywie neurokognitywistycznej (2014). W latach 2011–2016 tancerz w zespole Granhøj Dans.  

Redakcja: Centrum Komunikacji i PR UŁ 
Zdjęcie: dr Tomasz Ciesielski