Przez ostatni rok projektu 34 uznanych naukowców z 9 europejskich uniwersytetów i instytucji opracowywało ekspercki i szczegółowy kurs uniwersytecki zatytułowany „Zwalczanie dezinformacji i promowanie umiejętności korzystania z mediów cyfrowych poprzez edukację i szkolenia”. Kompleksowy program obejmuje 60 godzin immersyjnej nauki, podzielonej na dwie części: 30 godzin zajęć praktycznych i 30 godzin samodzielnego doskonalenia, oferując połączenie teorii i praktycznego zastosowania.
Czerpiąc inspirację z najnowszych ram edukacyjnych i cyfrowych potrzeb jutra, program nauczania jest podzielony na 10 dynamicznych modułów, które uwolnią nowe możliwości nauczania w cyfrowym świecie.
- Moduł 1 - Wprowadzenie
- Uzyskaj dokładny przegląd kursu, jego celów i odpowiednio dobranych metodyk, które za nim stoją.
- Moduł 2 - Dezinformacja: O czym mówimy?
- Naucz się rozróżniać dezinformację, poznaj kluczowe pojęcia, takie jak kultura uczestnictwa, komora echa i bańka filtrująca, i zobacz, w jaki sposób dezinformacja zagraża demokracji, instytucjom demokratycznym i równemu uczestnictwu cyfrowemu.
- Moduł 3 - Więcej kluczowych terminów i definicji
- Zanurz się w podstawowych terminach z zakresu umiejętności korzystania z mediów cyfrowych, takich jak trolling, phishing, cheapfake, deepfake i weryfikacja. Dzięki interaktywnemu słowniczkowi i praktycznym ćwiczeniom uczniowie nie tylko zrozumieją te pojęcia, ale także rozwiną umiejętności wykrywania i zwalczania dezinformacji w cyfrowym świecie.
- Moduł 4 - Przygotowanie do nauczania i uczenia się w cyfrowym środowisku szkolnym
- Dowiedz się, jak stworzyć bezpieczną przestrzeń do omawiania drażliwych tematów i zrozumieć swoją rolę w prowadzeniu tych ważnych rozmów z uczniami.
- Moduł 5 - Ocena i ewaluacja umiejętności korzystania z mediów cyfrowych w szkołach
- Zdobądź praktyczne narzędzia i strategie oceny i doskonalenia umiejętności cyfrowych swoich uczniów.
- Moduł 6 - Poznaj kluczowe praktyki cyfrowe dzieci i uczniów
- Dowiedz się, dlaczego łączenie się z cyfrowym życiem uczniów ma znaczenie i jak ich doświadczenia online kształtują ich światopogląd. Odkryj ramy analizy ich nawyków cyfrowych i interaktywnych działań, które pomogą im zastanowić się nad własnymi zachowaniami cyfrowymi w zabawny sposób!
- Moduł 7 - Nauczanie umiejętności korzystania z mediów cyfrowych i radzenia z dezinformacją
- Wyposaż uczniów w krytyczne umiejętności cyfrowe! Dowiedz się, jak pomóc uczniom zrozumieć teksty publikowane w sieci, dostrzec stronniczość, korzystać z technik sprawdzania faktów i tworzyć odpowiedzialne media, umożliwiając im stanie się cyfrowymi obywatelami.
- Moduł 8 - Budowanie kompetencji w zakresie mediów cyfrowych w klasie: Cyfrowi obywatele
- Dowiedz się, jak wyposażyć uczniów w podstawowe umiejętności korzystania z mediów cyfrowych, koncentrując się na odpowiedzialnym zachowaniu w Internecie, krytycznym myśleniu i bezpiecznych praktykach cyfrowych.
- Moduł 9 - Studenci w całej swojej różnorodności
- Uzyskaj wgląd w to, jak radzić sobie z różnorodnością w klasie, rozumiejąc jej znaczenie i wpływ dezinformacji na różne grupy społeczne. Zawiera praktyczne ćwiczenia, które pomogą zaangażować uczniów i wspierać budowę integracyjnego środowiska uczenia się.
- Moduł 10 - Praktyczne przykłady planów lekcji
- Zapoznaj się z modelem instruktażowym, aby pomóc nauczycielom w tworzeniu skutecznych planów lekcji i zaoferowaniu praktycznych przykładów, które można wykorzystać, dostosować lub zainspirować się, aby poprowadzić uczniów w kierunku stania się odpowiedzialnymi cyfrowymi obywatelami.
Wszystkim wyżej wymienionym modułom towarzyszą proponowane metody i narzędzia nauczania odpowiednie dla naszej grupy docelowej i zgodne z celami kursu.
Program nauczania jest dostępny w 6 językach (EN – BG – EL – IT – PL – RO).
Podsumowanie pierwszego roku działań jest dostępne w formie newslettera na stronie projektu Teachers 4.0 Digital.
Opracowanie: Zespół projektowy Teachers 4.0 Digital
Redakcja: Wydział Zarządzania UŁ