Związki między sztuką a odkrywanymi obiektami z dawnych epok istnieją od wieków. Już w XIII wieku rzymskie sarkofagi inspirowały rzeźbiarzy, a odkrycia rzymskich rzeźb, takich jak Grupa Laokoona czy fresków w Domu Nerona miały ogromny wpływ na rozwój dojrzałego renesansu i manieryzmu.
Podobny impuls stanowiły wykopaliska w Pompejach, które zrewolucjonizowały dekorację, meblarstwo, wnętrza i modę XVIII wieku oraz początku XIX wieku. Wyprawy Napoleona oraz odkrycie grobowca Tutenchamona w XX wieku spowodowały „egiptomanię”, która powtarzała wzory starożytne w sztuce nowożytnej i nowoczesnej.
Serdecznie zapraszamy na wykład dr. Łukasza M. Sadowskiego, prof. ASP, który odbędzie się w piątek 14 marca 2025 roku o godz. 14.00. Wykład ten to krótka prezentacja ukazująca istotne z punktu widzenia historii kultury, cywilizacji i sztuki relacje między archeologią a sztuką. Dowiedz się, jak odkrycia archeologiczne kształtowały i nadal kształtują świat sztuki, inspirując artystów na przestrzeni wieków.
Wykład jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie Marzeny Mirewicz-Czumaczenko pod tytułem „Obecność T2b. Pramatki – kontynuacja”. Artystka będzie obecna podczas tego wykładu i opowie uczestników o prezentowanej ekspozycji, dla stworzenia której inspiracją stały się badania genetyczne i archeologiczne.
Więcej o wystawie:
Pozostałe wydarzenia towarzyszące:
- warsztat pisania run wikingów (18.03.25, godz. 18.00)
- warsztaty sztuki naskalnej epoki kamienia (18.03.25, godz. 18.00)
- analogowa rozgrywka RPG z motywem Słowian (1.04.25, godz. 18.00)
O prowadzącym:
dr Łukasz M. Sadowski, prof. uczelni – Instytut Edukacji Artystycznej Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi
Jest historykiem sztuki, absolwentem Uniwersytetu Łódzkiego (1997), doktorem nauk humanistycznych w zakresie historii USKW w Warszawie (2004). Prowadzi zajęcia z zakresu historii sztuki nowożytnej, historii grafiki i historii rzeźby. W kręgu jego zainteresowań zawodowych znajdują się relacje między sztuką, architekturą Zachodu i Dalekiego Wschodu (Chiny, Japonia, Indochiny, Półwysep Malajski) od XVI do XX wieku oraz historia sztuki polskiej od XVI do XX wieku. Jest autorem kilkunastu artykułów w językach: polskim, angielskim, francuskim, rosyjskim, a także tłumaczonymi na niemiecki i chiński. Jest stypendystą PAN i Chińskiej Akademii Nauk Społecznych w Pekinie i Harbinie (2009).
Prowadził wykłady na temat historii sztuki polskiej w języku angielskim na: Uniwersytecie w Leeds, Akademii Sztuk Pięknych we Florencji, Uniwersytecie w Lizbonie, Uniwersytecie w Tartu, Uniwersytecie w Cluj-Napoca, Instytucie Włoskim w Kairze; w języku francuskim: Uniwersytecie Sorbonne-Paris, Uniwersytecie Lyon Jean Moulin, ESAD Amiens, ENSBA Angers; po rosyjsku: w Akademii Architektury, Malarstwa i Rzeźby Głazunowa w Moskwie, Instytucie Polskim w Mińsku.
Uczestniczył w licznych konferencjach naukowych w Łodzi, Warszawie, Krakowie, Toruniu, Paryżu, Moskwie, Petersburgu, Kazaniu, Florencji, Tainan.
Od 2012 roku pełni funkcję Prezesa Oddziału Łódzkiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, jest członkiem i sekretarzem Rady Naukowej Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata, członkiem Stowarzyszenia Miłośników Dawnej Broni i Barwy, członkiem Rady Redakcyjnej periodyku „Architekturnoye nasledstvo” w Petersburgu, a także członkiem Rady Programowej „Kalejdoskopu Kultury” Łódź.
Zajmuje się również tworzeniem reliefów rzeźbiarskich. Prezentował je na dwóch wystawach indywidualnych. Uczestniczył także w wystawach zbiorowych.
Publikacje książkowe:
- Kostium francuski a architektura rezydencjonalna polskiej arystokracji i ziemiaństwa w latach 1864-1914, wyd. DIG, Warszawa 2006;
- Rezydencje Muzea w Polsce, wyd. Arkady, Warszawa 2007;
- Perły architektury w Polsce, wyd. Arkady, (reedycja) Warszawa 2010 i 2012.
Materiał, redakcja: Agata Dawidowicz, Centrum Współpracy z Otoczeniem i Społecznej Odpowiedzialności Uczelni
Grafika: Centrum Komunikacji Marki